תנוחת ההרפיה – שוואסאנה – חלק ב' – הרפיה כאורח חיים

  

הידעתם, כי דפוס חיים  הטעון  במתחים, כעסים ולחצים יכול להוציא מאיתנו יותר אנרגיה מאשר יום עבודה שלם ?? הסיבה לכך היא "סטרס"!  בזמן כעס, למשל, כל שרירי גופו של האדם מתוחים, הנשימה לא קצובה, הדופק פועם מהר, לחץ הדם עולה, מערכת העיכול מופרעת ועוד. התפרצות הכעס יוצרת הלם במערכת העצבים שלנו ועל כן לאחר אפיזודה של מתח ועומס ריגשי נחוש "מרוקנים אנרגטית" וישנם כאבים בשרירים, עייפות וסימפטומים נוספים המעידים כי אנו זקוקים ל "מנוחה משקמת", דהיינו, הרפיה. 

אז רגע לפני שאנו ניגשים להרפות חשוב לזכור שהרפיה נכונה הינה הרפיה מלאה ,קרי לכל רבדיו של האדם – הגוף (הפיזי והאנרגטי), הנפש (מחשבות ורגשות ).

 הרפיה ברמה האנרגטית

 דרך היוגה מסבירה כי בגופו של האדם ישנם כ – 72,000 ערוצי אנרגיה ( נאדים ) אשר מקבילים למערכת העצבים המרכזית. בערוצי האנרגיה הללו זורמת אנרגיית החיים ( פראנא ) אשר נקלטת בגופינו בדרכים שונות, ביניהם: אכילה, נשימה ואור השמש. התייחסות לאנרגיית החיים ניתן למצוא גם ברפואה הסינית המכנה את כוח החיים בשם "צ'י" וזרימה מאוזנת שלה בגופנו היא תכליתה של שיטת ריפוי זו.

שמירה על אורח חיים בריא ומודע הכולל: פעילות גופנית מאוזנת, תזונה בריאה, מצב מנטאלי מאוזן ומווסת,  מבטיח כי כוח החיים אשר מהווה חלק בלתי נפרד מתחושת החיות שלנו ימשיך לזרום בתוכנו באופן רציף והרמוני וינסוך בנו תחושת חיוניות ובריאות הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית – הדבר יבוא לידי ביטוי בתחושת קלילות, בריאות טובה, ובמחשבות ורגשות חיוביים.

לעומת זאת, אורח חיים המכיל רגשות "זוללי אנרגיה" כגון: כעס, דאגות, צער, חרדות באופן אינטנסיבי ושאינו מווסת, עלול לכלות את מלאי האנרגיה בגופנו (יחד עם זאת חשוב לזכור שמתח ברמה הבסיסית המווסת בצורה בריאה חשוב ואף נחוץ לקיומנו). נסו להיזכר בסיטואציה בה הייתם מעורבים באופן רגשי – סיטואציה אשר כללה רגשות עזים כגון, כעס, מתח, פחד או דאגה. כיצד חשתם לאחר סיומה של הסיטואציה? מה הייתה התחושה בגופכם ? סביר להניח כי הייתם זקוקים ל"פסק זמן" אשר יחזיר לכם את כוחותיכם.

הרפיה ברמה המנטאלית

 מתי בפעם האחרונה הצלחתם להירגע ? ממש להירגע….לא רק לשכב על הגב ולבהות בטלוויזיה או לצאת לחופשה ולהיות עסוקים באין סוף מטלות ודאגות. מסתבר שגם כשאנו רוצים להירגע המתח הפנימי ממשיך לפעום בתוכנו ולזלול את כוחותינו ומשאבינו הרגשיים והנפשיים – נראה כי המחשבות על מה שהיה ומה שיהיה מסרבים להרפות בקלות.

חוויה זו של "קושי להרפות" משקפת את  הלחץ והמתח המאפיין את אורח החיים הפוסט מודרני. אם נתבונן בדפוס הנשימה שלנו, נבחין שלרוב נשימותינו רדודות ומהירות ( "אין לי אוויר", "אין לי זמן לנשום" ). הנשימה משקפת באופן סימבולי את סגנון חיינו.  סגנון חיים בו עוד לפני שהספקנו למצות דבר ששאפנו אליו, אנו כבר ממהרים לחפש את הדבר הבא אשר יגרום לנו לאושר וסיפוק.

המתח הרב אותו אנו חווים בחיינו מלמד כי אנו מחפשים את תחושת האושר והסיפוק מחוצה לנו כגון ע"י עיסוק בצרכנות או  בגירויים חיצוניים. אנו לא צריכים להתנתק מהמציאות החיצונית, אך ברגע שאנו שמים את כל מבטחנו וביטחוננו בחיצוניות ולא בפנימיות, הדבר יגרום בהדרגה לתחושה של מתח ותסכול מצטברים ומתגברים משום שלמעשה אנו אט אט מתרחקים מעצמנו, מתרחקים מהקצב האישי שלנו.

תנוחת ההרפיה מלמדת אותנו לעצור, להסתכל פנימה לתוכנו, להרגיש מחדש את הנשימה, למצוא את קצב הנשימה הייחודי לנו, להחזיר את גופינו הפיזי לקצב הנכון לו ולהרפות את השליטה בדברים חיצוניים שצברנו.

הרפיה רוחנית

 יש לזכור כי ההרפיה הפיזית הינה טכניקה אותה אנו מבצעים ומהווה הכנה לאורח חיים רפוי ומאוזן יותר אורח חיים בו אנו מחוברים לפנימיות שלנו ולמשאבינו הפנימיים.

לסיכום, ניתן לומר כי כל עוד האדם מזהה את עצמו עם גופו ומחשבותיו הוא יהיה שרוי במצב של מתח, חרדה וצער. כל עוד האדם אינו חדל מלהזדהות עם גופו ואינו מסוגל  להרפות ולו לרגע קט  מתודעת האני הפרטי שלו ("אני ושלי"), לא תיתכן מצב של הרפיה מושלמת.

על כן, לצד שחרור הגוף והרפיית המחשבות דרך טכניקת ההרפיה, על האדם לחדול להזדהות עם החולף ולזהות את עצמו עם העצמות הנצחית והעילאית השוררת בכל  שמהותה  כוח, שלווה, שמחה, ושהיא התודעה הטהורה בתוכנו.

הנחיות לביצוע הרפיה

 זמן מומלץ:  10 – 15 ד'

  • מומלץ לשכב על הגב

לבשו בגדים רפויים ונוחים. שיכבו על הגב ועצמו עיניכם. אפשרו לגוף לשכב בנוחות על גבי המזרון, קחו מספר נשימות עמוקות דרך האף ובנשיפות ארוכות תנו לגופכם לשקוע בכבדות אל המזרון.

בהדרגה הפנו את תשומת הלב לאיברים השונים בגופכם מכפות הרגליים ועד קודקוד הראש כאשר בכל איבר אתם שוהים מספר נשימות ומכוונים להרפיה עם הנשיפה. ניתן לדמות כי האיברים השונים שוקעים אל המזרון בכבדות עם כל נשיפה.

לבסוף, שהו מספר רגעים מרוכזים באזור בית החזה.

 

כותבת המאמר :

 סיגל שרף, מורה מוסמכת ליוגה , מלמדת יוגה לנשים ונערות ויוגה לילדים ומדיטציה לנשים בשילוב התבוננות ודמיון מודרך. בעלת תואר ראשון לפסיכולוגיה  וכיום לקראת סיום תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות קלינית. מלמדת יוגה ומדיטציה בגליל המערבי: קבוצות יוגה לנשים, יוגה לילדים ומדיטציה לנשים . לפרטים נוספים ולשיעור ניסיון קבוצתי בחינם – 050-8314252

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

תנוחת ההרפיה – שוואסאנה – חלק ב' – הרפיה כאורח חיים, 5.0 out of 5 based on 1 rating

נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


+ 3 = 8

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>