יוגה ובריאות – גמישות מרפאת מחלות כלי הדם

יוגה ובריאות – גמישות מרפאת מחלות כלי הדם

מחקר חדש שנערך ביפן ופורסם בבריטניה מצא כי תרגיל מתיחות פשוט יכול להפחית את הסיכוי ללקות בהתקף לב או באירוע מוחי. המחקר טוען כי ככל שנהיה גמישים יותר, כך נוכל למנוע את תהליך הסתיידות העורקים.

כשהעורקים אינם אלסטיים הדבר עלול להוביל להסתיידות העורקים, תהליך הדרגתי שבו מצטבר חומר המכיל שומנים וכולסטרול על דפנות העורק. העורק עלול להיסתם לחלוטין בחומר ולגרום להתקפי לב ולאירועים מוחיים.

התופעה מכונה "הסתיידות" בשל החומר הנוקשה שצבעו לעתים קרובות לבן כשל סיד. השלכות ההסתיידות עלולות להיות מכאבים ועד פצע ונמק המצריך את קטיעת האיבר.

תרגיל מתיחה כאומדן לסיכון

המחקר העלה כי תרגיל מתיחה הנקרא חצי כפיפה לפנים, שבו רגל אחת מושטת קדימה בישיבה והידיים מושטות לעבר כף הרגל, יכול להצביע על מידת האלסטיות של העורקים ולהוות אומדן למידת הסיכון שבו נמצא האדם.

במחקר השתתפו 526 אנשים בריאים שאינם מעשנים בטווח הגילים 83-20, בעלי BMI העומד על פחות מ-30. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות גיל:

  • צעירים בגיל 39-20
  • מבוגרים בגיל 59-40
  • בני הגיל השלישי בגיל 83-60

אצל כל נבדק נמדדה מהירות זרימת הדם הגוף, בין היד לקרסול ובין הצוואר לרגל, באמצעות חיישנים. אצל המבוגרים ובני הגיל השלישי נמצא כי קיימת קשיחות עורקים בעיקר בקרב נבדקים שאינם גמישים.

הקשר בין גמישות ולחץ דם גבוה

בנוסף בחנו החוקרים את הקשר בין לחץ הדם בזמן התכווצות חדרי הלב, חוזק השרירים וסיבולת לב-ריאה והגיעו למסקנה כי קיים קשר ישיר בין גמישות הגוף לגמישות העורקים בקרב אנשים מעל גיל 40. בקבוצת הגיל הזאת נמצא לחץ דם גבוה יותר אצל נבדקים שאינם גמישים. עוד נמצא במחקר שאין קשר ישיר בין סיבולת לב-ריאה לחוזק השרירים בגופנו.

מסקנה: לאמץ את היוגה

הואיל ובניגוד לענפי הספורט הרגילים תרגול היוגה פועל להגמשת הגוף הרי שככל שנגמיש את גופינו הסיכוי שנסבול בגילאים המתקדמים מבעיות הנובעות מהצרות כלי הדם ולרבות התקפי לב ,שבץ או לחץ דם הולכת ופוחתת,וכידוע הרבה יותר קל למנוע קרות הנזק מאשר לנסות לאחר מכן לתקן את תוצאותיו.

גורמי סיכון

הדבר חשוב שבעתיים באם קיימים גורמי סיכון נוספים כגון :

  • היסטוריה משפחתית: של מחלות הנובעות מהצרות/הסתיידות עורקים
  • פרופיל שומנים בדם : תוצאות כגון טריגליצרידים (שומנים) גבוה, LDL ("הכולסטרול הרע") גבוה או HDL ("הכולסטרול הטוב") נמוך, הינן עפ"י המחקרים אינדיקציה לקבוצות סיכון.
  • השמנה: השמנה ובעיקר " השמנה תפוחית" קרי, השומן מתרכז באזור הבטן והמתנים.
  • עישון וזיהום סביבתי גבוה
  • תזונה לא מאוזנת או לא בריאה.
  • מתח נפשי –Stress
  • ארוע לבבי, שבץ, לחץ דם גבוה שסובלים/סבלנו ממנו בעבר.

לכן מי שקיימים לגביו אחד או יותר מגורמי הסיכון טוב יעשה אם יזדרז באופן מידי להגמיש את גופו ועורקיו ויפה שעה אחת קודם.

במאמרים הבאים נדגים כיצד אספקטים נוספים של תרגול היוגה מונעים ומרפאים גורמי סיכון ו/או מחלה נוספים לגבי בעיות של כלי הדם.

קישור למאמר

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.1/5 (8 votes cast)

יוגה ובריאות – גמישות מרפאת מחלות כלי הדם, 4.1 out of 5 based on 8 ratings

נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


4 + = 13

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>