יוגה והתבוננות (חלק א') – למה נחוצה התבוננות?

האדם המודרני המערבי חושב המון. אם תשבו עם עצמכם כמה דקות בשקט בעניים עצומות ותנסו לא לחשוב על כלום (במצב ערות) תופתעו לגלות כמה הדבר קשה. מחשבה רודפת מחשבה… אין מנוחה מהן ולעיתים בזמנים שבהם אנו "מוצפים", רגשית ו/או כתוצאה מקשיים אובייקטיביים חיצונים, המחשבות אפילו לא מניחות לנו להירדם בלילה.

אין אנו מכונות. הגוף והנפש שלנו זקוקים מעצם טבעם למנוחה אמיתית לצורך "מילוי מצברים". העדר או חוסר במנוחה כזו עלול לגרום נזקים חמורים הן לנפשו של האדם והן לגופו. במאמר הנוכחי נתייחס לטכניקת התבוננות אחת מתוך הקיימות, התבוננות זו מכונה "שויתי ד' לנגדי תמיד" (או בקיצור "שויתי"). התבוננות זו אפקטיבית במיוחד ומתאימה למרבית האנשים. בתרגול פרטני נשאף תמיד להתאים את הטכניקה בה נשתמש למאפייניו ולצרכיו המיוחדים של המתרגל.

"שויתי"

כאשר אדם חושב ומתמקד רק במחשבה אחת, נוצר במוחו תהליך של השקטה. בשלב הראשון של התהליך נוצר שינוי ממשי על פני השטח, שניתן לאימות באמצעים טכנולוגים מתקדמים: גלי המחשבה עוברים לשדר מגלי ביתא (קצרים וגבוהים) לגלי  אלפא (ארוכים ונמוכים) ונוצרת האטה בקצב המחשבות.
בנקודה זו נפתח חלון להכרות עצמית שלנו, אנו שואלים ובודקים עם עצמנו:

מי אני? באיזה אופן עובדת המחשבה שלי? על מה אני חושב?

עד שבסופו של התהליך אנו מגיעים ל"דממה דקה" מקום שבו אנו נפגשים עם נקודת השקט שבתוכנו. שם אנו לא משתנים, נקודת ליבה זו אינה מושפעת מהעליות והמורדות של חיינו (שבאופן טבעי מלוות כל אחד ואחד מאיתנו מעצם היותו אדם) שמשפיעות על מצב רוחנו, על התפקוד שלנו ולעיתים אפילו, כפי שמצביעים מחקרים שונים בעיקר מהעת האחרונה, על תפישת המציאות שלנו!

ברור עם כן, כי במיוחד בעידן סוער ורב תהפוכות כמו שלנו, חיבור זמין לנקודת השקט אותו אנו יכולים ליזום ולבצע בעצמנו וללא כל עזרים חיצוניים למציאות האובייקטיבית מחד ולנקודה הפנימית והכי אוטנטית בתוכנו מאידך, יכול לתרום הרבה לשקט הנפשי שלנו, לאיזון הפנימי ולהתמודדות אפקטיבית עם הקשיים מבית ומחוץ תוך שמירה על שפיות ,שלווה ושמחה פנימיים!!!

יחד עם זאת, חשוב לציין כי המפגש עם נקודת השקט שלנו הינו רק אחת ממטרות ההתבוננות ויש תועלת רבה מכל שלב בתהליך גם אם לא משיגים אותה.

בחלק ב' של המאמר – יוסבר בהרחבה מנגנון ההתבוננות של "שויתי"

 

אורי ברוך שרף

מורה יוגה בצפון הארץ – ליחידים וקבוצות

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)

יוגה והתבוננות (חלק א') – למה נחוצה התבוננות?, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


3 + = 12

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>