יוגה למוזיקאים (ולמי שמבלה שעות מול מחשב)

יש לי לא מעט חברים שעוסקים במוזיקה בכל הגילאים. חלקם, עושים זאת באופן מקצועי, חלקם רואים במוזיקה כתחביב אך רובם ככולם מקדישים למוזיקה שעות רבות ביום ועושים זאת כבר במשך שנים רבות. כשמתבוננים בתמונות של מוזיקאים ותיקים ניתן לגלות מוטיבים חוזרים  כמו למשל המראה המכווץ של קית' ריצ'רדס מהאבנים המתגלגלות, הגב המעוגל של המתופפים הותיקים. או העמידה השפופה של נגני הכינור. מוזיקאים המנגנים באותם כלים מתלוננים פעמים רבות על כאבים דומים.

להיות אדם בריא ומוזיקאי מוצלח

החדשות הטובות הן שתרגול יוגה קבוע יכול לעזור למנוע או לתקן את העיוותים ביציבה ולרפא את סיבות הכאב. החדשות היותר טובות הן כי תרגול יוגה לא יעזור רק לגוף אלא גם לראש המוסיקלי, לנפש, לרוח ולנשמה ויהפוך את המוזיקאים לא רק לנטולי כאבים, משוחררים ובריאים יותר אלא גם למוזיקאים מוצלחים יותר. הבעיה היחידה שתישאר בלתי פתורה הינה ככל הנראה התנפצותה של פוזת האמן המיוסר שממנה נהנים רוב המוזיקאים, אך אל דאגה גם בזה יכול תרגול היוגה יוכל לעזור.

הדבר הראשון שיש להפנים הוא שרוב המוזיקאים שמנגנים בכלי, נוטים לאמץ תנוחה שהיא בדרך כלל א-סימטרית, לעתים אפילו באופן קיצוני. זה ברור וניכר לעין במקרה של גיטריסטים וכנרים, לדוגמא, כאשר באופן שיטתי ומתמשך זרוע אחת עושה משהו אחד והזרוע השנייה עושה משהו אחר לגמרי.

זה ניכר פחות במקרה של כלי נשיפה כמו קלרינט, למשל, שבו השינוי היחיד הוא שיד אחת תמיד מעל לשנייה וזה אפילו עלול להראות במבט ראשון סימטרי אצל אנשים שעוסקים בתיפוף, שם לכאורה המתופף נמצא במרכז וידיו פועלות באופן די שוויוני, אך גם במקרה זה אחת מרגליו בדרך כלל מדוושת קדימה בדוושת תוף הבאס בעוד הרגל השניה רפויה.

ככלל, כמעט כל המוזיקאים נוטים לעגל את הגב העליון, הם רוכנים קדימה כדי לקרוא תווים מסטנד או שולחן שלפניהם או מישיבה ממושכת בכיסאות כדי לנגן. במקרה של מוזיקאים מקצועיים המתאמנים במשך שעות ארוכות ביום, גם אם במהלכו יערכו כמה הפסקות קצרות, סביר להניח כי במשך הזמן היציבה שלהם תתחיל להשתנות כתוצאה מתנוחה לא סימטרית שאימצו לעצמם , שינוי שיגרום לעייפות וחולשה ובמקרים קשים יותר אף ייתכנו כאבים שעלולים להפוך חו"ח לכרוניים.

Source: bellagala.us via Katelyn on Pinterest

.

מוזיקאים נוטים בדרך כלל לאמץ תנוחה א-סימטרית

יוגה גם למי שמבלה שעות רבות מול מחשב

דברים אלו נכונים וישימים גם לתחומי העיסוק של המאה ה- 21, ניתן להקביל את הדברים גם לאנשים העובדים בתחום ההייטק והמחשבים. כמו בתחום המוזיקה, גם כאן התנוחה א-סימטרית: יד ימין אוחזת תמיד בעכבר או מונחת על אזור המגע במחשב ונוטה לסבול מכאבי מפרקים וגידים באזור כף היד או לסבול מבעיות וכאבים  באיזור הכתפיים  (לעיתים כהקרנה מתמשכת מהיד), . גם במקרה זה של מי שמבלה שעות רבות בישיבה מול מחשב ניתן יהיה להבחין בעיגול הגב התחתון כתוצאה מרכינה קדימה אל המסך וכאבים בגב שמתרכזים בד"כ בעורף, בצוואר ובגב התחתון. הפתרון של תרגול יוגה המומלץ לנגנים, יכול לסייע ומומלץ גם למי שתחום העיסוק שלו אינו קשור למוזיקה.

Source: theonion.com via Lakitu on Pinterest

.

יוגה יכולה לעזור גם למי שמבלה שעות רבות מול מחשב

תרגול יוגה יכול לעזור

תרגול יוגה קבוע יכול לעזור ולאזן את הליקויים הפונקציונאליים במערכת היציבה, שמחמירים בהדרגה ולאורך זמן אצל רוב הנגנים. מההתמקדות הפשוטה והקלה בתנוחת ההר, לרצפי תנוחות יוגה כמו, שאיפת אוויר פנימה מהאף (ביוגה נושמים מהאף), הרמת הזרועות מעל הראש ונשיפה בהורדתם בחזרה. מכיוון שאצל מוזיקאים הזרועות הן כמעט תמיד מתחת לגובה הכתפיים תנוחה זו מאפשרת להשיב את הטווח המלא של תנועת הכתפיים. תנוחות יוגה מומלצות אחרות שיכולות לסייע בתיקון היציבה יכולות להיות תנוחות כמו: תנוחת הלוחם, משולש, נשר ופרצוף פרה  ,כמובן בוריאציה עם זרועות למעלה.

לנטייה לעגל את הגב העליון, שיכולה להתפתח לגיבנת ממש, מומלץ לבצע כפיפות לאחור כמו בתנוחת הגשר, תנוחת הקוברה, הקשת או הארבה. ניתן לתרגל מעברים בין תנוחות אלו באופן דינמי וקצבי בליווי נשימות עמוקות, שיכולה לדבר אל המוזיקאים הסינקופים מבינכם שנוטים באופן טבעי לשינויי מקצבים, לדוגמא אפשר, לאחר הכניסה לתנוחה לשהות בה למשך 6-12 נשימות ולעבוד על שיפור כוח הסיבולת בקבוצות השרירים תומכי היציבה שבדרך כלל קצת חלשים מכיפוף היתר של הגב העליון והרכינה קדימה כל הזמן.

כפיפה לאחור בתנוחת הגשר, או וריאציה שלה, יכולה לתרום לבריאות הגב.

גם כל התנוחות שמאריכות את שרירי הירך האחוריים, כמו הארכת הרגלים האחורית בתנוחת הלוחם, או מתיחת הרגל לאחור באמצעות הידיים בשכיבה על הגב וכפיפה לפנים חיוניות ביותר עבור נגנים שנוטים לנגן בישיבה ממושכת רוב הזמן או כל מי שיושב ממושכות, וזאת על מנת למנוע מהירך האחורית להתכווץ, דבר שיכול להסתבך לכאבי גב תחתון.

.

האסנות (תנוחות היוגה) השונות מאזנות את הליקויים במערכת היציבה

 
 

.

תנוחת המשולש

לסיכום

כדאי וחשוב מידי חצי שעה או שלושת רבעי השעה, לקום מהכיסא ולבצע כמה מתיחות, תנוחות ונשימות כדי לרענן את הגוף והנפש לקראת המשך הסשן. למי שמכיר את עצמו כנוטה "להעלם" לתוך המוזיקה ולאבד את תחושת הזמן, מומלץ מאוד שיעשה לעצמו תזכורת אפקטיבית בטלפון או באמצעות טיימר.

ואחרון אחרון חביב, היתרונות הנפשיים של תנוחות יוגה (אסאנה),תרגילי נשימה( פראניאמה) ותרגילי ההתבוננות (מדיטציה) בכלל ובאופן משולב בפרט יכולים להוביל לשיפור בביצועים לכל סוגי המוזיקאים ,לתמוך בתהליך היצירה וביצירתיות מחד  וגם לעזור לשפר את הריכוז והמיקוד הנפשי, שאמור לעזור להם לנגן באופן מקצועני ומדוייק מאידך.

רוצים ללמוד יותר על יוגה ולהתחיל לתרגל בבית? הירשמו לניוזלטר וקבלו ערכת תרגול ביתית חינם!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.8/5 (5 votes cast)

יוגה למוזיקאים (ולמי שמבלה שעות מול מחשב), 4.8 out of 5 based on 5 ratings

נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


+ 9 = 12

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>