מהי יוגה? עקרונות היוגה

הרבה פעמים בתום תרגול באחת מקבוצות היוגה אותן אני מנחה בצפון, ניגש אלי מתרגל חדש ומתוודה כי יוגה זה בכלל לא מה שחשב… משום מה בנושא זה רוב העולם נוטים להיזון מסטיגמות, פרודיות בסרטי קומדיה, בדיחות ולעיתים סתם המצאות ביזאריות.  במאמר זה אנסה אם כן, בקליפת האגוז, לפוגג קצת את מסך הערפל של הבורות סביב המונח.

המילה יוגה נגזרת מן השורש יוג' בלשון הסנקסריט שפירושו: לקשור, לצרף, להצמיד ולרתום בעול, לכוון ולמקד את תשומת הלב, להשתמש וליישם. כמו כן, פירושו איחוד ושיתוף.

הרעיון שעומד בבסיס היוגה אם כן הינו חיבור הגוף, הנפש והמחשבה (או יותר נכון המחשב-mind) ותיעול כוחותיהם להתעלות רוחנית.

ובדרך משל: הגוף הינו כלי הרכב, הנפש הינה הנהג וההתעלות הרוחנית הינה היעד…

חמשת עקרונות היוגה

לגוף דרישות ספציפיות החייבות להתמלא על מנת שיתפקד באופן חלק ויספק את קילומטרז' האופטימלי על מנת שנוכל להגיע ליעדנו.

כל כלי רכב דורש 5 דברים: מערכת שמן, מצבר, מערכת קירור, דלק ונהג אחראי מאחורי ההגה. עתה, בואו נביט על הצרכים האנושיים וננסה לראות האם היוגה כפעילות גופני עונה עליהם:

  1. "מערכת השמן" = תרגול נכון: תלמדו כיצד לפעול במטרה לספק שימון למפרקים, לרצועות השרירים, הגידים, וחלקים אחרים בגוף על מנת להגביר את הסירקולציה והגמישות ופועל באופן דומה גם ברובד האנרגטי.
  2. "מצבר" = נשימה נכונה: תאפשר לכם לסייע לגוף להתחבר אל המצבר שלו מקום בו מאוחסנת אנרגיה פוטנציאלית אדירה. כאשר עושים שימוש בטכניקות יוגה ספציפיות של נשימה (פְּרָנָיָמָה), האנרגיה משתחררת וגורמת לחידוש נעורים פיזי ומנטלי.
  3. "מערכת הקירור" = הרפיה נכונה: נועדה להרגיע את המערכת, כמו הרדיאטור ברכב. כאשר הגוף וההכרה מותשים ללא הרף, יעילותם הולכת ופוחתת. הרפיה היא הדרך הטבעית להטענה מחדש של הגוף.
  4. "דלק" = תזונה נכונה: התזונה הנכונה מספקת דלק עבור הגוף. התזונה היוגית היא תזונה המבוססת על מזונות טהורים, פשוטים וטבעיים, והמעוכלים ונספגים בקלות, ומקדמים בריאות בגוף מצד אחד אם שמירה על צלילות הדעת וטהרה רוחנית מצד שני.
  5. "נהג אחראי" – הנפש = חשיבה חיובית והתבוננות: משמעות המונח יוגה הינו חיבור של הגוף לנפש ורתימת כל הכוחות (של הגוף והנפש) לצורך הרוחני. ההתבוננות (מדיטציה) והחשיבה החיובית הנן המפתח להשגת שליטה על ההכרה ותת המודע.

ריכוז, איזון,צלילות מנטלית, בהירות מחשבתית, שלווה פנימית ויציבות רגשית – כל אלה צומחות ומלבלבות בעזרת תרגולים אלה.

היוגה רואה את החיים כמשולש; חווית הלידה של הגוף; גדילה, שינוי; בלות ומוות. תקופת הגדילה מגיעה לשיאה בגיל 18-20. בשנות החיים הראשונות, תקופת "הנעורים", קצב חידוש התאים (anabolic) עולה על קצב התבלותם (catabolic). בגופו של אדם נורמלי, נשמר איזון תהליכים אלה מגיל 20 עד סביבות גיל 35. אז הבלות או תהליך ההזדקנות, מתחילים לתפוס תאוצה. התדרדרות מכונת הגוף מתחילה. תוצאות ההליך מופיעות בגיל מבוגר יותר בליווי מחלות וייאוש.

אולם, היוגה אומרת שאיננו נולדים על מנת להיות נשוא לכאב וסבל, מחלה ומוות בלבד. קיימת מטרה נעלה יותר לחיינו – החקירה הרוחנית ביחס למטרות החיים הדורשת אינטלקט להוט ורצון חזק התלויים בראש וראשונה בגוף ונפש בריאים. מסיבה זו פותחה שיטה מקיפה שנועדה להרחיק או לעכב את הבלות או את תהליך ההזדקנות ולשמור על יכולות פיזיות,מחשבתיות ונפשיות גבוהות. זו השיטה של היוגה, תכנית פשוטה וטבעית הכוללת את חמשת העקרונות הנ"ל עליהם נרחיב יותר במאמרים הבאים.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (9 votes cast)

מהי יוגה? עקרונות היוגה, 4.0 out of 5 based on 9 ratings

נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


+ 4 = 12

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>